Om oss

Eda Glasbruksförening bildades 1984 med målsättning att bevara och vidareföra Eda glasbruks historia för framtiden. Över 30 år har sedan det glasbruk, som en tid hörde till landets största och betytt så mycket för bygden, lagts ned. Dokumentation och bevarat material togs till vara och till en början med kommunens hjälp byggdes en glassamling bestående av c:a 600 föremål upp. Den omfattar idag ungefär 3300 föremål. Många av dessa är gåvor från privatpersoner.
Arkivmaterialet som fanns, var så omfattande, att det flyttades till Värmlandsarkiv i Karlstad, där det det nu förvaras och kan användas för forskning. Arkiven har varit föremål för studier och bl.a. gett upphov till flera böcker. Föreningen har också byggt upp ett omfattande bild- och foto-förråd.
Redan från början var föreningens ambition att verka för tillkomsten av ett museum. År 2000 blev detta verklighet, genom att Eda kommun inköpte det tidigare tidigare Folkets Hus, där samlingarna kunde förvaras och visas för allmänheten. Museet visar en omfattande basutställning, men har också årliga specialutställningar. Museet håller öppet dagligen under c:a fem månader sommartid och efter överenskommelse under hela året. Det lockar besökare från hela världen.
I anslutning till museet byggdes 2012 en mindre glashytta, som tidvis är i verksamhet. Elever från kommunens skolor gör årliga studiebesök på hytta och museum, vilket ingår i elevernas studieplan i form av "Eda i närmiljö".
Föreningen försöker också verka för att den bruksmiljö av framför allt byggnader, som fortfarande finns kvar, blir bevarad och vårdad för framtiden. Det handlar om arbetarbostäder, musikpaviljong, bruksherrgård m.m.
Föreningen anordnar också trivselkvällar och Öppet Hus-dagar.
I mån av möjlighet försöker man besvara allmänhetens frågor om glas, personer och verksamhet vid Eda Glasbruk.
Föreningen har idag 120 medlemmar spridda över hela landet och även i Norge.

Välkommen som medlem!
För närvarande kostar ett medlemskap i Eda Glasbruksförening 200 kr. per år och hushåll.
Medlemstidningen "Glasbruksposten" skickas till medlemmarna tre gånger årligen. Den innehåller meddelanden om föreningens verksamhet och artiklar om glas, personer, byggnader och händelser med anknytning till Eda glasbruks historia.
Som medlem bidrar du framför allt till att verksamheten och öppethållandet vid museet kan fortsätt och att föreningen fortsatt kan införskaffa objekt till museet.
Medlemsavgiften kan inbetalas till bankgiro 642-2737 eller swishas till 123 189 93 19.

 Brandsborgsgatan 26, 673 31 Charlottenberg
 Eda Glasmuseum, Folkparken Eda