om Gotländska Ängskommittén

kontakta Ängskommittén via e-post: [email protected]

Gotländska Ängskommitténs uppgift är att verka för det gotländska hävdade ängets bevarande. Detta sker genom att på olika sätt stödja och uppmuntra dem som äger eller hjälper till att hävda våra hävdade ängar. Ängskommittén delar årligen ut diplom och litografier till välförtjänta ängsvårdare. Belöningarna delas ut en dag i november i samverkan med Gustaf Larsson-sällskapet. Belöningarna finansieras av Liljewalchska stiftelsen, Egendomsnämnden i Visby stift och medel från Gotlands hembygdsförbunds fonder

Hösten 1943 aktualiserade Gotlands Hembygdsförbund, där David Ahlqvist då var ordförande, ett ökat ängsskydd vid en konferens i Visby. Det avgörande steget för Gotländska Ängskommitténs bildande kom dock från Liljewalchska stiftelsen som vid sitt sammanträde november samma år beslöt att tillskjuta medel och uttala sig för bildandet av en speciell gotländsk ängskommitté. Kommitténs status kom att bli ett självständigt utskott knutet till Gotlands hembygdsförbund. Detta skedde år 1944, och så har det varit sedan dess. Verksamheten styrs av ett kort reglemente.

Image

Ängeshävdare som belönades år 2019, denna gång i Bara bygdegård. I bakgrunden Baraberget.

Ängskommitténs ledamöter

representant för ängeshävdarna

kontakta Ängskommittén via e-post: [email protected]

Image

Från vänster: Arvid Mickelåker, Göran Allard, Daniel Nygren, Annika Forsslund, Hjalmar Croneborg, Astrid Dale, Gunnar Kotz, Anders Lekander.

På huk: Line Obermeier (suppleant för Arvid).

Ängskommitténs belöningar

Ängskommittén har sedan starten 1944 delat ut belöningar till gotländska ängshävdare. I regel har de skapats av gotländska konstnärer. Undantag finns ändå, till exempel tillverkades glaspokalen vid Orrefors bruk i Småland, och konstnären Nils Forshed var västgöte.

Gotlands Hembygdsförbund

Skapad av: Hjalmar Croneborg (2022-12-28 22:54:27) Kontakta föreningen