Klasatorpet

Här kan ni uppleva en äkta småländsk torpmiljö, där torpstuga och ladugård är i ursprungligt skick, liksom t ex jordkällare och vattenkälla. Peter Klase, som bosatte sig här 1804, har gett namn åt torpet. Ett enkelt museum med föremål från torparepoken kompletterar bilden av det liv som levdes på 1800-talet och det finns något för alla åldrar att reflektera över. På sommaren finns även djur på torpet, samt en härlig örtagård. Klasatorpet är ett omtyckt besöksmål i Vilhelm Mobergs utvandrarbygd. Mest känt som inspelningsplats för filmen Utvandrarna 1968, då torpet fick vara Karl-Oskar och Kristinas hem "Korpamoen". I en samlingssal finns ett antal foton från filmen tagna av stillbildsfotografen Ove Ahlström. Torpstugan är bevarad som den var vid filminspelningen.

Vill du läsa om och fördjupa dig i Klasatorpets historia så finns här en beskrivning att ladda ner och läsa: Levnadsöden på Klasatorpet.

Öppet för besökare från den 29 juni till den 11 augusti, varje dag 10.00-17.00.

Förbokade grupper tas emot maj – september. Grupper kan förbeställa fika.

Inträde: 60 kr/person, barn gratis tom 14 år.
Barngrupper: 30 kr/barn.

OBS! Betalning med swish eller kontant!

Guidning för grupp: 500 kr (grupper kan faktureras)

Bokningar: 070-3644482, [email protected]

För att se vad du kan boka att förtära vid gruppbesök klicka nedan för att öppna dokument:

Fika meny Klasatorpet.pdf

Ni kan nu även boka till "Underhållande berättande"
Sägner, historia, historier och folktro - vi fångar upp berättartraditionen
Man minns det också från barndomens berättare, visst? Berätta mer… snälla. Bara en berättelse till… Berättelser om livet enligt folket i stugorna en gång i tiden.

Från den tiden då man var lika säker på att träffa på en varg som ett troll eller ett gloso i våra skogar. Om sägner och historier som en gång berättades som underhållning eller kanske som förklaringsmodeller från tiden innan forskningen och vetenskapen gav andra svar. Man förklarade bäst man kunde helt enkelt.

Åsa Halin, berättare och konstnär för berättartraditionen vidare.
Underhållande berättande, men också om sägner, historier, historia och folktro.
 Läs mer!

Vill du läsa mer om Vilhelm Mobergs utvandrarbygd följ länken: Vilhelmmoberg.se

Klasatorpet galleri

VISA MER