Image

 

Image
 

Sveriges hembygdsförbund har frågat EU-kandidaterna om natur- och kulturlandskapen

Många beslut i EU påverkar de svenska natur- och kulturlandskapen. Därför har vi frågat riksdagspartiernas EU-kandidater hur de ser på politiken som påverkar våra gemensamma miljö. Frågorna är uppdelade i de fyra miljökvalitetsmål som täcker in sjö- och vattenlandskap, skogslandskap, odlingslandskap och bebyggda landskap. Frågor har också ställts om lokalt inflytande.

Image

Ladda ner programmet Hållbara landskap (pdf)

Kontakta oss gärna

Jan Nordwall, generalsekreterare
070-794 91 24

[email protected]

Helena Rosenberg, kulturmiljöstrateg
073-983 06 60

[email protected]

Olov Norin, kommunikatör
070-789 71 01

[email protected]

Pressmeddelanden 

Våra frågor

Image

Sjö- och vattenlandskapet

 

Bakgrund

Sveriges genomförande av EUs vattendirektiv har resulterat i en ny myndighetsorganisation och ett stort antal remisser utifrån den aktuella Nationell plan för moderna miljövillkor för vattenkraften (NAP). SHF anser att det är viktigt att det lokala perspektivet på åtgärdsförslagen kommer fram utifrån den demokratiska aspekten. Inom hembygdsrörelsen kan finnas olika intressen som föreningar vill framföra, som företrädare för det allmänna intresset. Det kan handla om bevarande av kulturmiljöer, tillgång på lokalt producerad återvinningsbar energi, naturvärden i och kring befintliga dammar eller strömmande vatten för rekreation.


Vår fråga:

Hur ser ni på den här frågan inom ert parti? Både hur den har hanterats och hanteras inom EU samt vid implementeringen i Sverige. Till exempel hur avvägningar gjorts för att ta hänsyn till kulturmiljön.

Image

Skogslandskapet

 

Bakgrund

Skogsbrukandet påverkas idag av både fågeldirektivet och art- och habitatdirektiven. Och om restaureringslagen går igenom kan det innebära att en mycket större del av den svenska skogsmarken kommer skyddas eller undantas från skogsbruk. Sverige och Finland har i jämförelse med de andra länderna i EU mycket mer skogsmark och konsekvenserna för markägarna blir därför så mycket större här. Utbyggnaden av vindkraft i skogen tar i anspråk både stora områden skogsmark och förändrar landskapsbilden. Den kan påverka kulturmiljöer och rekreationsvärden men även här finns för- och nackdelar beroende på vilket intresse man vill värna om lokalt.


Vår fråga:

Vilket fokus har ni i er politik när det gäller skogens olika värden? Behövs mer skydd eller mer reglerat brukande? Anser ni att Sverige tillsammans med Finland har en särställning när det gäller skogen och hur tänker ni i så fall agera i EU för att förverkliga er politik? Vi är intresserade både av hur ni kommer driva skogsfrågorna i EU men också hur ni anser att de bör implementeras i Sverige.

Image

Odlingslandskapet

 

Bakgrund

I tidigare Landsbygdsprogram har det funnits möjlighet att söka pengar för att restaurera olika typer av anläggningar på landsbygden t ex jordkällare, stenmurar och hembygdsgårdar. I det nya landsbygdsprogrammet finns inget riktat stöd till bevarande av dessa, vilka utgör viktiga miljöer för många arter men också för ett bevarande av kulturlandskapet och dess historia. Ett nytt bidrag som kommer från statliga medel har dock tillkommit för restaurering av vissa kulturhistoriska element vilka gynnar den biologiska mångfalden. I övrigt hänvisas till de så kallade Leader-bidragen, vilka har helt andra kriterier och som inte ger möjlighet för alla att söka. Hembygdsrörelsen bidrar i stor utsträckning till en levande landsbygd med sina arrangemang och många besökare. Vissa av arrangemangen är landskapsvårdande som gynnar den biologiska mångfalden. EU-stödens administrativa system är dock inte anpassade till hembygdsrörelsens eller andra ideella föreningars arbete.


Vår fråga:

Hur ser ni på EU:s arbete med landsbygdsutveckling? Anser ni det som en viktig fråga att även ideella organisationer ska kunna ta del av de EU-medel som fördelas, till sitt arbete med förvaltning av kulturmiljöer och landskapsvård?  Och hur anser ni att fördelningen mellan medel från EU och nationell finansiering ska vara?

Image

Det bebyggda landskapet

 

Bakgrund

Århuskonventionen ger miljöorganisationer möjlighet att påverka i samhällsutvecklingen, däribland hembygdsföreningarna. Samverkan behöver komma till stånd mellan det offentliga och civilsamhället för att åstadkomma en god livsmiljö. I den föreslagna restaureringslagen finns även förslag att återställa industrimark till naturområden. Industrimiljöer berättar om människans historia på platsen och är redan en befintlig resurs som kan tas tillvara och inrymma nya verksamheter. Samtidigt ger Europeiska landskapskonventionen allmänheten möjligheten att välja vilka landskap och miljöer som ska bevaras.


Vår fråga:

Anser ni att de boende i en bygd eller ett område ska kunna påverka sin närmiljö? Hur stor hänsyn tycker ni bör tas till en bygds särart och karaktär vid byggande och utveckling? Bedömer ni att Sverige implementerar de konventioner som möjliggör medborgarnas medverkan i samhällsutvecklingen?

EU-kandidaternas svar

Image

Miljöpartiet

 

”Det finns uppenbara brister i hur Europeiska landskapskonventionen genomförts i Sverige, det handlar både om kultur- och naturvärden. Ett landskapsperspektiv är nödvändigt för att stärka den biologiska mångfalden och de ekologiska sambanden, och även för att bevara en bygds särart." /Miljöpartiet

 

Miljöpartiets svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet:

Miljöpartiet anser att det är av yttersta vikt att regeringen återupptar arbetet med vattenkraftens omprövning. Vi beklagar att regeringen nyligen förlängde pausen med ytterligare ett år, det försenar detta viktiga arbete ytterligare. När sedan prövningarna genomförs runt om i landet, är det helt centralt att de olika processerna blir rättvisande, och att alla berörda aktörer inkluderas i processen. Även det som är mycket svårt att mäta kan ha ett mycket högt värde, det kan handla om natur- och kulturvärden, värden för friluftslivet, ekologiska värden, med mera. EU:s vattendirektiv handlar om att ta tillvara värden och tjänster som är livsavgörande för djur, växter och ekosystem, men också för oss människor. På vilket sätt detta kommer ske avgörs i varje enskild process framöver, och därför är det så viktigt att de blir så rättvisa som möjligt.

SHF:s kommentarer: Miljöpartiet uttrycker inte i sitt svar någon förståelse för skälen till att Tidöpartierna har pausat prövningarna och är emot pausen av den nationella planen. De anser å andra sidan att det är helt centralt att processerna ska vara rättvisande och att alla berörda parter ska få vara med. De ser alltså i grunden positivt på vattendirektivet som de menar ska värna olika värden, men också att det behöver göras en bedömning från fall till fall. Så som SHF har uppfattat det pågår under pausen en översyn av hur det hittills har gått till, en utvärdering och förslag till ändringar som kan tillgodose fler intressen.

Skogslandskapet:

Vi behöver en ny skogspolitik som gör att vi ställer om till ett naturnära och mer hyggesfritt skogsbruk, och att vi skyddar och återställer mer skog. Det gäller även Sverige och Finland. All skogspolitik måste ta hänsyn till att klimat och biologisk mångfald går hand i hand, inte minst när vi satsar på att öka kolsänkan. Samhällsintressen och privata intressen i skogen måste hanteras på ett hållbart och systematiskt sätt med respekt för olika syn på skogens värden. Vi ser också att dagens skogspolitik gynnar skogsindustrin och massaindustrin på bekostnad av den enskilda skogsägaren, då svensk skogsindustri gjort rekordvinster samtidigt som skogsägare kämpat med alldeles för dålig lönsamhet. Vi vill att både europeisk och svensk skogspolitik gör det mer lönsamt för skogsägare att bruka skogen utan att förbruka den. Äganderätten för Sveriges alla skogsägare måste innebära valfrihet, och möjligheter till insatser som bidrar till klimatanpassning och ekosystemtjänster.

Avgörande för hur skogen måste förvaltas och användas är att skogens ekosystem bibehåller sin ekologiska funktion, sin biologiska mångfald och sin produktionsförmåga. Därtill behövs klimatanpassning för att skapa motståndskraft mot torka, bränder, insektsangrepp, svampsjukdomar och översvämning. Detta är en förutsättning för långsiktigt uthålliga, motståndskraftiga och produktiva ekosystem och det är också den politik Miljöpartiet driver i Sverige och EU. 

SHF:s kommentarer: Om andra partier är nöjda med den nuvarande skogspolitiken så vill Miljöpartiet se en ny skogspolitik som fokuserar på naturvärdena. Där man inte bara vill skydda utan även ”återställa” skog, vilket innebär en tillbakagång till hur det en gång varit. SHF vet att man med detta gör olika tolkningar om vilken tidsperiod man bör ta sikte på. Miljöpartiet ser inte de nordiska, skogstäta länderna som särskilda utan menar att vi bör anpassa oss till EU:s krav. SHF anser att detta är problematiskt eftersom Sverige har ett långt kontinuerligt brukande som genererat en rik skogshistoria, vilken kan äventyras om den jämförs med länder utan mycket skogsmark. Samtidigt anser Miljöpartiet att man bör ta hänsyn till privata intressen genom respekt för olika syn på värdena i skogen och arbeta för skogsägarnas lönsamhet så att inte all vinst går till industrin. Ett hållbart förvaltande menar de handlar om att se till att skogarna blir motståndskraftiga ekosystem, vilket även är SHF uppfattning.

Odlingslandskapet:

Miljöpartiets utgångspunkt är att EU:s landsbygdspolitik ska främja en rättvis grön omställning och klimatsmarta investeringar, minska regionala skillnader och förbättra förutsättningarna för en levande landsbygd. Ideella föreningar spelar en viktig roll i detta arbete och ska också kunna ta del av EU-medel. Det bästa är om den nationella nivån kan finansiera dessa insatser men de finansieringsmöjligheter som finns på EU-nivå ska naturligtvis också användas till fullo. För att det ska vara möjligt behöver ansökningsprocesser och redovisning bli enklare och lättillgängliga, helst på en och samma plattform. Vi är positiva till att svenska myndigheter samordnar, hjälper till och stöttar föreningar och andra som vill ansöka om medel för sitt arbete. Miljöpartiet har sedan länge också slagits för och sett till att det finns pengar till mosaikmarker i den gemensamma jordbruks- och landsbygdspolitiken. Ett litet men ack så viktigt stöd för de som upprätthåller de ekosystemen. Inte sällan föreningar och andra.

SHF:s kommentarer: Miljöpartiet anser att ideella föreningar ska kunna ta del av EU-medel och att ansökningsprocesserna borde bli enklare. Miljöpartiet  tycker att det både ska finnas medel från EU och nationella medel att söka till natur- och kulturmiljövård men ser helst att detta finansieras nationellt. De lyfter att de arbetat för att det ska finnas medel för skötsel av mosaikmarker från EU, vilket är en betesmark som har ett stort inslag av tätare områden med naturliga impediment, träd och buskar eller värdefulla landskapselement. SHF kan konstatera att likt de andra partierna omnämns inte anläggningar, exempelvis hembygdsgårdar, specifikt utan svaret är mer inriktat på naturvårdande insatser. 

Bebyggda landskap:

En demokratisk rättighet och möjlighet att kunna påverka sin närmiljö är oerhört viktigt för Miljöpartiet. Århuskonventionen är en central konvention  som inte får försvagas, och vi har aktivt arbetat för att stärka den förordning som ska se till att vi efterlever den konventionen i EU-parlamentet den här mandatperioden. Det finns uppenbara brister i hur Europeiska landskapskonventionen genomförts i Sverige, det handlar både om kultur- och naturvärden. Ett landskapsperspektiv är nödvändigt för att stärka den biologiska mångfalden och de ekologiska sambanden, och även för att bevara en bygds särart. Generellt behövs bättre kunskaps- och planeringsunderlag och tydligare styrmedel som både möjliggör ett bättre genomförande och ett aktivt demokratiskt deltagande.

SHF:s kommentarer: Miljöpartiet anser att det är grundläggande att civilsamhället ska kunna påverka och delta i beslut om sin närmiljö och menar att Århuskonventionen är central konvention som inte får försvagas. Miljöpartier är det enda partiet som nämner Landskapskonventionen och kritiserar genomförandet i Sverige. Partiet har också idéer om hur genomförandet skulle kunna gå till. De menar att landskapsperspektivet är nödvändigt, även för att bevara en bygds särart. SHF är förvånade att inte fler partier går in i ett resonemang kring denna konvention och upplever att myndigheterna inte anser att den är tillräckligt viktig, vilket drabbar både kulturmiljön och allmänhetens möjlighet att påverka sin närmiljö.

Image

Kristdemokraterna

 

”Det allra viktigaste är att EU:s jordbruksstöd behöver vara utformat för att trygga livsmedelsförsörjningen och säkra sektorns lönsamhet. Men samtidigt är jord- och skogsbruksföretag beroende av att bygderna runtomkring dem fungerar därför är det också rimligt att jordbruksstödet även fortsättningsvis till viss del används för landsbygdsutveckling. Där har också civilsamhället en viktig roll. Det är viktigt att understryka att landsbygdens förutsättningar inte kan isoleras till frågan om jordbruksstöd, vilket det ibland låter som i EU-debatten.” /Kristdemokraterna

 

Kristdemokraternas svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Sverige har haft en mycket bekymmersam överimplementering av Vattendirektivet och mot den bakgrunden var det viktigt för oss att få till en paus i miljöomprövningen. Denna process pågår fortfarande. För oss har det varit två viktiga grundfrågor som vi har haft som utgångspunkt: Slå vakt om den planerbara baskraften och låt kulturmiljön vägas in också.

SHF:s kommentarer: Kristdemokraterna delar här två av de för SHF viktiga delar när det gäller implementeringen av Vattendirektivet: den planerbara baskraften och kulturmiljön. Kulturmiljön fanns omnämnd i Tidöavtalet men hittills har SHF inte sett några åtgärder som kan ge effekt på ett förändrat sätt att värna kulturmiljön. 

Skogslandskapet

Sverige och Finland har en särställning vad gäller skogen inom EU och vi märker ofta att EU saknar nödvändig insikt och kunskap i skogsfrågor. Vi vill att skogspolitiken ska vara nationell kompetens. Tack vare Peter Kullgrens insatser i Ministerrådet kunde Naturrestaureringslagen skickas tillbaka och blev inte genomförd i sin nuvarande utformning. För oss är det en bärande idé att skogen ska få brukas under ansvar för att på det sättet kunna vara i klimatets tjänst samtidigt som näringen måste kunna få utvecklas. Våra skogsägare tar ansvar och jobbar för långsiktig hållbarhet, det finns i deras DNA.

SHF:s kommentarer: Kristdemokraterna anser att skogspolitiken ska vara en nationell angelägenhet eftersom det på EU-nivå saknas nödvändiga kunskaper om Sveriges och även Finlands situation, vilket stöder SHF:s uppfattning. Däremot anges ingen tydlig linje för hur man ska möta upp EU:s krav och vilken reglering som krävs. Kristdemokraterna menar att det är de enskilda skogsägarna som bör bära ansvaret. I svaret utelämnas alltså de allmänna intressena, exempelvis sociala värden, som SHF lyfter fram.   

Odlingslandskapet

Det allra viktigaste är att EU:s jordbruksstöd behöver vara utformat för att trygga livsmedelsförsörjningen och säkra sektorns lönsamhet. Men samtidigt är jord- och skogsbruksföretag beroende av att bygderna runtomkring dem fungerar därför är det också rimligt att jordbruksstödet även fortsättningsvis till viss del används för landsbygdsutveckling. Där har också civilsamhället en viktig roll.

Det är viktigt att understryka att landsbygdens förutsättningar inte kan isoleras till frågan om jordbruksstöd, vilket det ibland låter som i EU-debatten. Landsbygdsperspektivet behöver finnas med i lagstiftningsarbetet generellt, i en lång rad frågor.

SHF:s kommentarer: Kristdemokraterna värnar stöd till jordbruket, för en säkrad livsmedelsförsörjning. Man ser också ett behov av stöd till det kringliggande samhället och dess civilsamhälle, vilket stödjer SHF:s linje. Däremot säger de inget om kulturmiljöns värde, vilka är viktiga för en god livsmiljö på landsbygden. De nämner inte heller fördelning av stöd från EU respektive staten.

Bebyggda landskap

Ja! ”Subsidiaritet” är svårt att stava till och ännu svårare att leva upp till men det är en lysande ideologisk grundpelare som vi vill lyfta fram. Beslut ska fattas på lägsta möjliga ändamålsenliga nivå och den högre nivån ska ha en stödjande och inte en styrande funktion som ingångsvärde. Vi har en generell kritik mot vårt eget land att vi gång på gång överimplementerar EU-lagstiftning och att vi stundtals bakbinder oss själva med för mycket detaljkrav.

SHF:s kommentarer: Kristdemokraterna svarar ja på frågan om man ska ha möjlighet att påverka sin närmiljö i samband med förändringar, vilket stödjer SHF:s ståndpunkt. De pekar på att de högre samhällsnivåerna bör vara stödjande och inte styrande. Enligt SHF finns det dock många lagar och mål som idag inte tas hänsyn till när det gäller kulturmiljövården. De nämner också överimplementering av EU-lagstiftningar, vilket SHF generellt håller med om men när det gäller just det bebyggda landskapet är det dock Århuskonventionen och Landskapskonventionen som vi syftar på, dvs konventioner som Sverige har ratificerat och där anser SHF att Århuskonventionen kan vara hotad och Landskapskonventionen som beklagligt nog inte har implementerats i Sveriges än.

 

Image
 
 

Sverigedemokraterna

 

"Vi vill att det kommunala vetot mot vindkraft ska finnas kvar!" /Sverigedemokraterna 

 

Sverigedemokraternas svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Vi arbetar för att ändra reglerna kring implementeringen av vattendirektivet. Dels måste möjligheten till avvägningar kunna göras och dels måste lokala aspekter kunna påverka utgången. Vid Riksdagens tillkännagivande förra mandatperioden var det tack vare Sverigedemokraternas agerande som kulturmiljöfrågorna lades till dagordningen och att Riksantikvarieämbetet hördes. Sverigedemokraterna bevakar alltid att nya EU-regler ska möjliggöra avvägningar mellan värden och inte är utopiska.

/Beatrice Timgren

Vattendirektivets tillämpning måste ta hänsyn till lokala aspekter, som bevarande av kulturmiljö. I riksdagen har mitt parti varit drivande bakom tillkännagivande – uppmaning till regeringen – om att kulturmiljö ska finnas med i avvägningarna och att Riksantikvarieämbetet ska lämna utlåtande.

/Dick Erixon

SHF:s kommentarer: Sverigedemokraterna visar tydligt i sitt svar att de anser att kulturmiljöfrågan är viktig att ta hänsyn till. De menar att samverkan inom staten är viktig och ger konkreta exempel på hur en sådan samverkan skulle kunna gå till, förslag som SHF tycker är bra. Sverigedemokraterna vill att implementeringen ska ändras så att det görs avvägningar mellan värden och att den lokala aspekten ska finnas med. SHF noterar dock att de inte går in på vilka andra värden de anser är viktiga att värna. 

Skogslandskapet

Skogen är en nationell fråga och EU ska inte lägga sig i svenskt skogsbruk. Svensk skog och bruk liknar inte det på kontinenten, i Sverige är skogen en av baspelarna i ekonomin och industrin, just tack vare att vi är ett land som är rikt på skog, i många andra länder är förutsättningarna helt andra. Vi vill omförhandla LULUCF. Vi vill att det ska vara möjligt att bedriva skogsbruk. Det ska göras med frihet under ansvar, det är skogsägarna som själva ska få bestämma så långt det är möjligt. Det gynnar även den biologiska mångfalden, eftersom små skogsägare oftast har ett generationsperspektiv.

Vi är djupt kritiska till restaureringslagen på grund av de stora negativa effekter den skulle komma att få. Vi vill i stället satsa nationella pengar på restaureringsstöd av betesmarker och slåttermarker som har lämnats att växa igen under senare årtionden. Nationella lösningar har större precision och färre negativa bieffekter.

Vi vill att det kommunala vetot mot vindkraft ska finnas kvar! 

/Beatrice Timgren

Svenskt skogsbruk ska inte underställas EU-byråkrater som knappt vet hur en skog ser ut på vykort. Vårt nordliga skogsbruk är unikt och kunskap om hur man brukar denna skog kan ingen annan mer om än svenska skogsägare. Därför vill vi omförhandla LULUCF så att inte fler ägor blir skyddad mark och omöjliggör ett fungerande skogsbruk. Skogen ska som hittills förvaltas enligt principen frihet under ansvar. Ägaransvar gynnar den biologiska mångfalden, särskilt för mindre skogsbruk som har ett långsiktigt perspektiv över generationerna.

Restaureringlagen är jag emot. Mitt parti vill avsätta medel på nationell nivå för stöd till restaurering av betesmarker och slåttermarker som under årtionden har fått växa. En nationell hantering ger mer kunskapsbaserade och kunnigt beslut.
Den utredning som handlat om kultur- och naturarv, och som SD tog initiativ till, betonar att trädslag som alm och ask måste räddas från svampangrepp.Och Sverigedemokraterna står för att det kommunala vetot mot vindkraft ska vara kvar.

/Dick Erixon

SHF:s kommentarer: Sverigedemokraterna vill inte se mer skydd eller regler för skogsbruket utan vill istället omförhandla den förordning som ser skogen som kolsänka och som begränsar skogsbruket. De är nöjda med den svenska skogspolitiken och anser att besluten om skogen ska stanna i Sverige. De menar även att de mindre skogsbrukarna gynnar den biologiska mångfalden eftersom de har ett långsiktigt perspektiv. Gällande vindkraften vill de att kommunerna fortfarande ska ha möjlighet att bestämma om de ska byggas inom deras område. SHF tycker att det är bra att de lyfter upp speciellt hotade lövträdslag med koppling till det gröna kulturarvet. Sverigedemokraterna har initierat en utredning kring detta. 

Odlingslandskapet

Vi ser stora fördelar med att respektive medlemsland själva reglerar dessa frågor. Det innebär att pengar som idag går via Bryssel, istället stanna i Sverige. Det gör att åtgärder kan komma att anpassas till svenska behov och förutsättningar, men för att det ska bli veklighet måste Sverige blir mer offensivt i dessa frågor.

Underifrånperspektivet är en viktig utgångspunkt i arbetet med landsbygdsutveckling. Därför tycker vi att LEADER-modellen har sina fördelar.  Nu arbetar vi med hur vi ska säkerställa underifrånperspektivet.

/Beatrice Timgren

Det blir inte bra om EU lägger sig i dessa frågor eftersom EU ingenting kan om svenska förutsättningar och vårt traditionella sätt att arbeta. Närhet mellan beslut och verklighet är en ideologisk fråga för Sverigedemokraterna, inte minst på detta område.

Det måste bygga på ett nationellt arbete för att bli bra. Därför vill vi skicka mindre EU-avgifter till Bryssel, för att istället här hemma behålla makten att besluta över hur dessa medel används. Då kommer resurserna att användas efter lokala förutsättningar och inte försvinna in i EU-byråkratin.

/Dick Erixon

SHF:s kommentarer: Sverigedemokraterna vill skicka mindre pengar till EU och istället fördela dem direkt inom landet. De menar att bara vi i Sverige känner till våra förutsättningar och att åtgärder kan anpassas till de svenska behoven. De anser dock att Leader-medlen har sina fördelar eftersom det finns ett lokalt perspektiv i den modellen för landsbygdsutveckling. Under frågan om skogslandskapet skrev Sverigedemokraterna att de vill se ett nationellt stöd till betes- och slåttermarker. SHF anser att det är bra eftersom det gynnar den biologiska mångfalden i brukade kulturlandskap som SHF menar är viktiga att värna.

Bebyggda landskap

Ja, det måste vara möjligt att påverka sin närmiljö, men vi anser att överklaganden har överutnyttjats, till exempelvis när det kommer till att många enskilda skogsavverkningar överklagas. Det leder till svårigheter att planera för skogsägarna och många riskerar att hamna i ekonomiska trångmål. En byggds särart och karaktär är viktig, liksom att kunna investera i byggnader och annat i lantbruket. Det är en svår fråga var avvägningen ska ligga, men utgångspunkten bör vara att avvägningar ska möjliggöras i alla sammanhang och att lokalbefolkningens egenmakt är viktig.

/Beatrice Timgren

Ja, särskilt i gemensamma angelägenheter. Hembygdens karaktär och särart är en kvalitet vi ska värna. Däremot är vi skeptiska till många överklaganden mot avverkning av privatägd skog. Äganderätten måste respekteras, också för skogsägarna, men vi uppmanar till samförstånd mellan olika intressen hos lokalbefolkningen.

/Dick Erixon

SHF:s kommentarer: Sverigedemokraterna anser att det både ska vara möjligt att påverka sin närmiljö, speciellt när det handlar om gemensamma intressen, och att bygdens karaktär och särart är viktig. Avvägningar ska vara möjliga och de uppmanar till samförstånd. När det gäller överklaganden hänvisar de till skogliga ärenden, som SHF kan konstatera att Sverigedemokraterna är tydligast med, men som flera andra partier troligen syftar på. 

Image

Vänsterpartiet

 

”Vänsterpartiet anser att principen att civilsamhället ska kunna delta i beslut är grundläggande. Vänsterpartiet ser därför med oro på de försök som finns att luckra upp Århuskonventionen och därmed försvåra människors deltagande i samhällsutvecklingen. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att Århuskonventionen fortsatt ska vara en fundamental del av demokratin. Vi anser att EU ska ta fram en civilsamhällesstrategi som skyddar och stärker civilsamhället och säkerställer tillgång till rättvisa för medborgarna när det gäller miljöfrågor.” /Vänsterpartiet

 

Vänsterpartiets svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Vi är positiva till EU:s vattendirektiv och att vattenkraften får moderna miljövillkor i Sverige. Den akut hotade ålen, lax, havsöring och andra fiskarter behöver fria vandringsvägar.  Vi anser att det är mycket olyckligt att regering och Sd pausar detta arbete ytterligare ett år. Självfallet bör hänsyn tas både till miljö och kulturmiljö vid prövningar. De regionala samverkansprocesserna är därför viktiga för att fånga olika intressen vid prövningar enligt vår uppfattning.

SHF:s kommentarer:  Vänsterpartiet anser att det är självklart att man tar hänsyn även till kulturmiljön vid prövningarna och att samverkansprocesser finns på det regionala planet. De beklagar däremot att implementeringen av EU:s vattendirektiv pausats . SHF anser att bedömningen av miljökvalitetsnormerna är en knäckfråga. Det är i dessa bedömningar som det avgörs om åtgärder kommer behöver göras. Senast allmänheten kunde lämna synpunkter var det med så kort framförhållning att det omöjliggjorde för många av civilsamhällets aktörer, exempelvis ideella föreningar. Därför är SHF bedömning att en översyn av processerna är nödvändig och då lämpligtvis under en paus.

Skogslandskapet

Det behövs både mer skydd och bättre reglering för ett hållbart skogsbruk för klimatet och biologiska mångfalden. Detta gäller både Sverige och Finland. Vi kommer inom EU att fortsätta arbeta för att medlemsländerna bedriver ett skogsbruk som är i enlighet med de gemensamma åtaganden vi har för klimatet och biologiska mångfalden. För att implementera detta i Sverige satsar vi i vårt budgetförslag kraftigt ökade anslag för att skogsägare ska få ersättning när skogar med höga naturvärden skyddas. Vi föreslår även att det ska införas omställningsstöd för att införa kalhyggesfritt skogsbruk samt att privata skogsägare ska få ekonomiska incitament för att stärka kolsänkan i skogsbruket.

SHF:s kommentarer: Vänsterpartiet värnar om den biologiska mångfalden som de vill gynna genom mer skydd och bättre reglering av skogsbruket. SHF anser att det gröna kulturarvet behöver ett fortsatt brukande för att kunna gynnas. Vänsterpartiet vill att implementeringen av EU:s gemensamma åtaganden ska genomföras med ersättningar när skydd behövs och omställningsstöd för hyggesfritt skogsbruk.

Odlingslandskapet

Vi anser att EU:s arbete för landsbygdsutveckling är viktigt och bör stärkas men att det också krävs nationella åtgärder. Vi har inte definierat exakt fördelning mellan dessa. Men vi anser absolut att ideella organisationer och lokalsamhällen bör få bättre förutsättningar att värna kulturmiljön och den biologiska mångfalden. Vi har t.ex. föreslagit 1,8 miljarder mer än regeringen i år till anslaget Åtgärder för värdefull natur. Det ger t.ex. föreningar och företag kraftigt ökade möjligheter att få ersättningar för skötsel av ängar, betesmarker och myrslåtter.

SHF:s kommentarer: Vänsterpartiet delar SHF:s ståndpunkt att lokala ideella organisationer bör ha förutsättningar att värna både kulturmiljöer och den biologiska mångfalden. De anser att det bör finnas stöd att söka från EU men också nationella medel. De föreslår därför höjning av det nationella anslaget för värdefull natur. De nämner till exempel bidrag till åtgärder för ängar, betesmarker och myrslåtter, som  tillhör det gröna kulturarvet. SHF konstaterar att de inte nämner något specifikt anslag för vård av kulturhistoriskt värdefulla byggnader som ger förståelse för det historiskt brukade landskapet.

Bebyggda landskap

Förordningen om att restaurera natur är viktig för att EU ska klara de åtaganden som gjorts inom FN-konventionen om biologisk mångfald. Naturrestaurering innebär åtgärder för att förbättra förutsättningarna för arter och naturtyper och hjälper ekosystem att återställa det som har försämrats, skadats eller förstörts i naturen. Att restaurera naturen ger också hotade arter bättre livsmiljöer och därmed större chans att överleva.

Den stämmer att det i den preliminära överenskommelsen om förordningen om restaurering av natur finns med 30 exempel som medlemsländerna kan använda sig av när man förbereder sin nationella restaureringsplan. ”Förorenad mark, industrimark och stenbrott” utgör tillsammans ett av dessa exempel.

Vänsterpartiet ser bevarandet av kulturarvet som en viktig kulturpolitisk uppgift. Vi måste känna till vår historia för att förstå den tid vi lever i och kunna bana väg för framtiden. I det kan självklart även industrimiljöer vara relevant att ta hänsyn till. Även vid stads- och landsbygdsutveckling ska självklart stor hänsyn till omgivande kulturmiljö.

Den föreslagna restaureringslagen betonar att medlemsländerna ska konkretisera lagens mål i nationella restaureringsplaner som ska utformas utifrån medlemsländernas olika lokala förhållanden. Enligt texten ska medlemsländerna ges möjlighet att ta hänsyn till olika sociala, ekonomiska och kulturella behov, regionala och lokala särdrag och befolkningstäthet.

Att hänsyn tas till en kommuns/bygds särart och karaktär är förstås viktigt och dessutom något som ofta bygden/kommunen/dess invånare själv har störst kännedom om och alltså måste ha inflytande över. Detta är viktigt vid såväl byggande och utveckling som vid naturrestaurering.

Vänsterpartiet anser att principen att civilsamhället ska kunna delta i beslut är grundläggande. Vänsterpartiet ser därför med oro på de försök som finns att luckra upp Århuskonventionen och därmed försvåra människors deltagande i samhällsutvecklingen. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att Århuskonventionen fortsatt ska vara en fundamental del av demokratin.  Vi anser att EU ska ta fram en civilsamhällesstrategi som skyddar och stärker civilsamhället och säkerställer tillgång till rättvisa för medborgarna när det gäller miljöfrågor.

SHF:s kommentarer: Vänsterpartiet framhåller kulturarvets värde för samhället. De anser att det är viktigt att man tar hänsyn till en bygds särart när samhället förändras och att det behövs lokala anpassningar, exempelvis vid restaureringsinsatser. Detta är helt i linjer med SHF:s uppfattning. De värnar Århuskonventionen och civilsamhällets möjlighet att påverka och oroas av försök att luckra upp konventionen. Vänsterpartiet vill stärka civilsamhällets möjligheten och ser det som en viktig demokratifråga att arbeta för inom EU.

Image

Centerpartiet

 

”Centerpartiet ser betydelsen av att skydda kulturmiljöer, rekreation och livsmiljöer kring vatten och det finns möjlighet att tillämpa undantagsregler för att skydda kulturmiljön vilket också bör göras i betydligt högre grad än idag.” /Centerpartiet

 

Centerpartiets svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Sverige behöver ha ett rättssäkert och klokt genomförande av hela Vattendirektivet. Centerpartiet var drivande i att få till Vattenkraftens miljöfond och vill kombinera effektiva miljöåtgärder med god tillgång på vattenkraftsel i kombination med respekt för äganderätten. Den småskaliga vattenkraften står för en liten andel av Sveriges totala vattenkraftsproduktion men till antalet är de småskaliga verken dominerande och tillsammans utgör de en betydande andel av elen, framförallt i söder där den behövs som bäst.

I omgivningarna av dessa tusental små vattenkraftverk och dammar har samhällen utvecklats sedan flera hundra år tillbaka, vilket har skapat värdefulla kulturmiljöer i hela Sverige. Det handlar inte bara om enskilda byggnader utan på många platser är byn byggd kring den gamla kvarndammen. Centerpartiet ser betydelsen av att skydda kulturmiljöer, rekreation och livsmiljöer kring vatten och det finns möjlighet att tillämpa undantagsregler för att skydda kulturmiljön vilket också bör göras i betydligt högre grad än idag. Vi ser också att det finns goda möjligheter att kombinera detta med miljöåtgärder för strömmande vattendrag och ökad biologisk mångfald förutsatt att prövningarna genomförs på rätt sätt.

SHF:s kommentarer: Centerpartiet lyfter, liksom SHF, fram betydelsen av att skydda kulturmiljöer och ser flera skäl till att tillämpa undantagsreglerna vid implementering av Vattendirektivet i svenska sjöar och vattendrag. De anser att det bör göras i betydligt högre grad än idag. Centerpartiet ser betydelsen av att skydda, inte bara naturmiljön, utan också kulturmiljöer, rekreation och livsmiljöer kring vatten. De nämner Vattenkraftens miljöfond, vilket underlättat för verksamhetsutövarna att pröva sin sak. SHF vet dock att om det krävs att åtgärder anpassas för att kulturmiljön ska kunna bevaras. Finns det inte några pengar att söka ur den fonden vilket vore bra om det möjliggjordes.

Skogslandskapet

Vår utgångspunkt när det gäller svenskt skogsbruk är precis som med annan markanvändning att vi ska kunna bruka våra naturresurser utan att förbruka dem och att vi ska värna den svenska skogsbruksmodellen som bygger på frihet under ansvar och där miljö- och produktionsmålen är jämställda. Det kommer även i framtiden att finnas behov av att skydda vissa skogar ifrån brukande och då är det viktigt att de sker på ett effektivt sätt som respekterar äganderätten. Genom att värna äganderätten skapar vi incitament för våra markägare att vårda känsliga natur- och kulturmiljöer, för det vi äger, tenderar vi att vårda.

I EU-sammanhang betonar vi ofta det hållbara svenska skogsbruket som en möjlighet i miljö- och klimatomställningen och inte ett hot som vissa verkar anse. Vi vill använda skogens biomassa till att ersätta fossila bränslen och material och där finns en stor outnyttjad klimatpotential. För att fler ska se denna potential behövs en ökad förståelse för svenska skogsförhållanden och att vi lyckas samarbeta med andra länder i skogligt viktiga frågor. Även om vi skulle föredra att den svenska skogspolitiken helt utformas ifrån Sverige istället för ifrån Bryssel, så måste vi vara beredda att agera konstruktivt i förhandlingar på EU-nivå.

Vid förhandlingarna om EU:s naturrestaureringslagstiftning var Centerpartiet väldigt aktiva i processen och vi fick igenom en hel del förbättringar i Europaparlamentets position som skulle varit bra för Sverige. Tyvärr vattnades dessa ur i slutliga uppgörelsen. Krav på att omvandla två miljoner hektar produktiv skogsmark till återskapad naturmark i Sverige är varken önskvärt eller realistiskt och därför blev vi i slutändan tvungna att rösta nej till lagstiftningen.

Istället vill vi se att regeringen på nationell nivå ser till att skogsägare får ersättning för skog med höga naturvärden och tar hand om skog med stor biologisk mångfald genom en ökad budget för skötsel av värdefull natur. Vi vill också att EU ska jobba vidare med att främja mängden kol lagrad i skog via så kallade kolkrediter, som Centerpartiet varit med och förhandlat i Europaparlamentet.

SHF:s kommentarer: Centerpartiet fokuserar på brukandet men menar att det inte ska göra så att naturresurer förbrukas, samt att vissa områden ska skyddas mot ersättning. De vill förhandla inom EU för vår särställning och skulle föredra att den svenska skogspolitiken helt utformas från Sverige, vilket även är SHF:s hållning. Centerpartiet skäl fokuserar dock på de enskildas intressen medan SHF värnar de allmännas intresse. Centerpartiet lyfter äganderätten och menar att det skapar incitament för markägare att vårda känsliga natur- och kulturmiljöer. De nämner inget om skogslandskapets kulturmiljöaspekter vilka SHF menar är värdefulla, inte minst ur ett socialt perspektiv.

Odlingslandskapet

Vi anser att EU spelar en viktig roll för ett sammanhållet Europa och för att minska de spänningar som kan uppstå mellan regioner, stad och land m.m. Historiskt har landsbygdsprogrammet spelat en viktig roll i det sammanhanget och det bör för svensk del fortsätta att vara ett centralt verktyg i genomförandet av den nationella landsbygdspolitiken. Enligt Centerpartiets finns det flera mer eller mindre kulturmiljörelaterade stöd, som har en naturlig hemvist inom landsbygdsprogrammet (numera den strategiska planen). Hit räknas exempelvis stöd för upprätthållande av ängs- och betesmarker, stöd till bevarande av lantraser och levande fäbodar m.m.

Det finns också fördelar med att vissa kulturmiljöstöd inte hanteras genom den strategiska planen och från Bryssel, utan där det är bättre att stöden hanteras genom en nationell pott pengar, med enklare regelverk än det som EU kan erbjuda. Om projekt- och investeringsstöd till anläggningar på landsbygden t.ex. jordkällare, stenmurar och hembygdsgårdar räknas dit har inte Centerpartiet tagit ställning till. Det väsentliga för oss är att det finns medel att söka för angelägna kulturmiljöprojekt och att stöden är långsiktiga och inte tenderar att försvinna så fort det måste sparas pengar.

SHF:s kommentarer: Centerpartiet anser att det är väsentligt att det finns långsiktiga stöd till kulturmiljöprojekt. De tycker att det både ska finnas medel från EU och nationella medel att söka till natur- och kulturmiljövård. Däremot sägs inget om ideella föreningars arbete. De nämner medel som bevarar det gröna kulturarvet och att det redan idag finns EU-medel att söka för det gröna kulturarvet, såsom ängs- och betesmarker samt fäbodar. De säger dock inget om det byggda kulturarvet som behöver tas till vara och utvecklas för att fortsatta vara besöksmål och samlingsplatser på landsbygden, vilket SHF ser som en viktig del av en levande landsbygd.

Bebyggda landskap

När det gäller den hänsyn som ska tas för en bygds särart och karaktär vid byggande och utveckling så är planmonopolet kommunalt, och som planprocesserna är utformade är tanken att stor hänsyn ska tas till lokala förhållanden. Vi menar att det är positivt, för att inte säga nödvändigt. Det är också lokalt som kunskapen och engagemanget att bland annat utifrån sin historia se möjligheter i sin närmiljö på ett sätt som bidrar till en positiv utveckling på orten. Till exempel har det skett när tidigare industriområden har utvecklats till miljöer där kulturarv samtidigt bibehålls och används till såväl exempelvis kommersiella verksamheter som kulturändamål. I en sådan process kan ideella kulturarvsorganisationer som exempelvis Sveriges hembygdsförbund bidra med sina kunskaper och perspektiv.

Det är inte ovanligt att olika intressen måste balanseras mot varandra. Därför är det viktigt att beslut kan överklagas, dock anser vi att handläggningstiden för överklaganden ofta är alldeles för lång. Att boende i en bygd/område ska kunna påverka sin närmiljö är generellt en viktig utgångspunkt för Centerpartiet. Vi ser det som en viktig beståndsdel i ett levande och demokratiskt lokalsamhälle och för att möjliggöra en hållbar utveckling där människor känner att de kan påverka sin framtid. Det är även en förutsättning för att skapa attraktiva boende- och livsmiljöer där människor och företag vill vistas och verka. För Centerpartiet är det viktigt att poängtera att det lokala inflytandet inte får missbrukas och att det behöver genomföras på ett sätt som inte sätter äganderätten ur spel.

SHF:s kommentarer: Centerpartiet tycker det är viktigt att lokalbefolkningen ska kunna påverka sin närmiljö och kunna överklaga men anser att handläggningen av överklagandeärenden är för lång. De vill dock inte att det lokala inflytandet får missbrukas och äventyra äganderätten. Centerpartiet hänvisar till planmonopolet och att hänsyn där ska tas till lokala förhållanden. De menar också att det vid stads- och landsbygdsutveckling ska tas hänsyn till kulturarvsorganisationer som utvecklar omgivande kulturmiljöer. Samtidigt verkar kunskapen om hur det förhåller sig i många kommuner vara begränsad. Enligt SHF saknas idag antikvarisk kompetens på många håll, liksom det kulturmiljöunderlag som behövs för att kunna ta väl avvägda beslut. Att förkorta handläggningstider vid överklaganden kan låta bra, men kan försvåra för ideella organisationerna som gör detta på sin fritid. En liten brasklapp slängs in i slutet om äganderätten. Troligtvis är det ärenden kring artskyddet som avses.

 

Image

Socialdemokraterna

 

"Vi socialdemokrater vill värna landsbygdsutvecklingen både inom EU och nationellt. Vi beklagar att den nuvarande regeringen har dragit ner på stödet för kulturmiljö- och landsbygdsvård. Vi anser att det är mycket viktigt att ideella organisationer ska kunna ta del av EU-medel.” /Socialdemokraterna

 

Socialdemokraternas svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Vi har åstadkommit viktiga framsteg i EU när det kommer till vattenfrågorna, men det krävs fortsatt arbete för att det ska fungera på lokal och regional nivå när reglerna ska genomföras. Vi vill att EU tar ett större helhetsgrepp kring vattendirektiven nästa mandatperiod så att vatten verkligen lyfts fram som den livsviktiga resurs det är. Inte minst gäller det också kemikaliepolitiken där vi vill se en uppdaterad lagstiftning.

SHF:s kommentarer: Socialdemokraterna vill fortsätta arbetet på den lokala och regionala nivån och ta ett större helhetsgrepp kring Vattendirektivet, vilket SHF anser krävs för att alla värden ska beaktas. De tar även upp frågan om kemikalier, vilket SHF också anser är en viktig fråga. När det gäller utrivning av dammar handlar det dock om ekologisk status och där ser SHF att ett problem med bedömningen av denna görs på genom signalarter och inte förändring över tid om arter ökat eller minskat i ett specifikt vattendrag. Socialdemokraterna ser vattnet som en viktig resurs men SHF noterar att de inte nämner något om kulturmiljö eller de sociala värdena.

Skogslandskapet

Den svenska skogen är vårt gröna guld som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Socialdemokraternas skogspolitik bygger på två jämställda mål: miljömålet och produktionsmålet. Liksom skydd och miljöhänsyn ska öka är en ökad produktion av skoglig råvara viktigt. Vi anser att Sverige ska bestämma över svensk skog och samarbetar med våra finska kolleger för att få större genomslag för våra positioner, både i EU och nationellt.

SHF:s kommentarer: Socialdemokraterna hänvisar till de redan antagna nationella målen för skogen och är tydliga med att de vill ha kvar möjligheten att bestämma över den svenska skogen. De samarbetar med Finland för att tydliggöra vår särställning. SHF hade gärna sett ett svar som innehöll deras synpunkter på om det behövs mer skydd eller reglering av skogen eller om de helt enkelt är nöjda med den skogspolitik Sverige har idag.

Odlingslandskapet

Vi socialdemokrater vill värna landsbygdsutvecklingen både inom EU och nationellt. Vi beklagar att den nuvarande regeringen har dragit ner på stödet för kulturmiljö- och landsbygdsvård. Vi anser att det är mycket viktigt att ideella organisationer ska kunna ta del av EU-medel.

SHF:s kommentarer: Socialdemokraterna värnar landsbygdsutveckling och beklagar att den nuvarande regeringen har dragit ner på stödet för kulturmiljö- och landsbygdsvård. De anser att det är mycket viktigt att ideella organisationer ska kunna ta del av EU-medel. SHF får inte heller i denna fråga svar på om de anser att det ska finnas stöd både från EU och nationella medel till  förvaltning av värdefulla miljöer.

Bebyggda landskap

Vi anser att boende ska kunna påverka sin närmiljö och att hänsyn ska tas till lokala förutsättningar.

SHF:s kommentarer: Socialdemokraterna anser att  att boende ska kunna påverka sin närmiljö. De anser även att hänsyn ska tas till lokala förutsättningar. Deras korta svar skulle kunna tolkas som att de inte är insatta i frågan eller att den inte är viktig, men det kan också vara ett sätt att i korta ordalag hålla med om SHF:s resonemang i bakgrunden till frågeställningarna.

 

Image

Liberalerna

 

”För vår skog och vår natur handlar det dels om att öka skyddet av naturområden i Europa i linje med våra globala åtaganden, dels arbeta i samverkan med branschen för att den ska vara en del av lösningen."  /Liberalerna

 

Liberalernas svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlandskapet

Åtgärder för att miljöanpassa vattenkraften bör ske långsiktigt och insatser bör prioriteras där störst potential finns för att med relativt begränsade åtgärder uppnå stor miljönytta. Regelverket för nya tillståndsprövningar för vattenverksamheter ska vara flexibelt så att befintliga småskaliga vattenkraftsutövare ska kunna lägga sina resurser på effektiva miljöförbättrande åtgärder i stället för administrativa kostnader för tillståndsprövningen. Målet är att all vattenverksamhet har tillstånd enligt Miljöbalken men det är många gånger orimligt att storskalig och småskalig vattenkraft prövas efter samma mall.

SHF:s kommentarer: Liberalerna vill att prövningarna ska anpassas utifrån om det handlar om stor- eller småskalig vattenkraft, samt att ägarnas resurser bör läggas på miljönytta istället för administrativa kostnader. De är alltså inte nöjda med det nuvarande förfarandet. SHF tolkar dock deras svar som att de inte inser att våra kulturmiljöer är en ändlig resurs, som alltså är svåra eller rent av omöjliga att få tillbaka om de går förlorade, och att många av dessa hotas av de prövningar som pågår. Begränsade åtgärder som uppnår stor miljönytta kan exempelvis, enligt SHF, innebära utrivning av större anläggningar som det då är viktigt att anpassa till befintliga natur- och kulturmiljövärden på platsen.

Skogslandskapet

Ett starkt skydd för sjöar, hav och vattendrag är angeläget för de sårbara ekosystemen, men också livsmedelsproduktion och vattenförsörjning. Att vårt vatten och vår luft är ren, hälsosam och giftfri är avgörande både för människa och miljö. För vår skog och vår natur handlar det dels om att öka skyddet av naturområden i Europa i linje med våra globala åtaganden, dels arbeta i samverkan med branschen för att den ska vara en del av lösningen. I det ligger både att äganderätten och miljönyttan ska säkras och att svensk skogsindustri fortsatt kan utgöra en av Sveriges viktigaste näringar. 

Skogens potential som källa till förnybara material, kemiska produkter, textilier och energiproduktion måste tillvaratas samtidigt som värdefull skog skyddas. Skogen spelar en avgörande roll för Sveriges ekonomi, men också för den biologiska mångfalden. Skogen är också en viktig del av många svenskars privatekonomi som i flera fall drivs i småskaliga skogsbruk. Skogens betydelse blir allt viktigare och den som äger skog har ett ansvar för att värna de gemensamma nyttorna. Vi står upp för äganderätten, men den måste balanseras mot miljöhänsyn. Vi vill se en variation av skogsbruksmetoder - från trakthyggesbruk till kontinuitetsskogsbruk.

SHF:s kommentarer: Liberalerna ser värdet av att det både tas hänsyn till produktion och miljön. De vill se ökat skydd för skogen i samarbete med skogsägarna och går in på skogens potential som leverantör av förnyelsebara material och olika skogsbruksmetoder. Även om de vill värna om äganderätten föreslår de inte någon kompensation för ett ökat skydd av skogen. Enligt SHF saknas det här resonemang kring de allmänna värdena, som kulturmiljön och sociala värden.

Odlingslandskapet

Vi är positiva till olika typer av miljöstöd på EU-nivå som bidrar till att främja den biologiska mångfalden, samtidigt är EU:s budget är ett viktigt verktyg för att finansiera reformer med tydligt europeiskt mervärde, exempelvis forskning, klimat, infrastruktur, naturvård, brottsbekämpning och då ser vi hellre att stöd riktat till exempelvis hembygdsgårdar och stenmurar finansieras nationellt.

SHF:s kommentarer: Liberalerna bedömer att olika typer av EUs miljöstöd kan vara bra för att främja den biologiska mångfalden. När det gäller riktat stöd till exempelvis hembygdsgårdar och stenmurar se de hellre att det ska vara ett nationellt stöd.  SHF menar att ett välbevarat kulturlandksap har många positiva effekter på människors välbefinnande. Ett nationellt anslag skulle troligen vara lättare att administrera men om de menar att de skulle vilja arbeta för att medel till detta skulle finnas framgent framgår inte.

Bebyggda landskap

Frågorna om mänskliga rättigheter, miljö, enskildas och organisationers möjlighet till deltagande i samhällsprocesserna är och har alltid varit viktiga i Liberalernas politik. Dock måste tillämpningen av konventionen säkerställa att enskilda företagare på landsbygden inte hamnar i kläm. 

SHF:s kommentarer: Liberalerna anser, likt SHF, att det är viktigt att enskilda och organisationer ska kunna påverka i samhällsprocesserna. De nämner mänskliga rättigheter och miljö, men ingenting om kulturmiljö. De hänvisar till en konvention men det framgår inte vilken av de två SHF nämner i bakrunden till frågan, Landsskapskonventionen eller Århuskonventionen, som de syftar på. Troligen är det Århuskonventionen eftersom de liksom Centerpartiet framhåller de enskildas intressen och i detta fall företagare just på landsbygden. Även här är det troligt att de syftar på artskyddet som de senaste åren försvårat för skogsbrukare att fortsätta med sin verksamhet.

Image

Moderaterna

 

"Samtidigt är det viktigt att direktivet inte slår undan förutsättningarna för den svenska vattenkraften, utbyggnaden av hållbara samhällen eller det svenska kulturarvet. Moderaterna är därför beredda att öppna upp vattendirektivet om vi ser att detta inte kan garanteras." /Moderaterna

 

Moderaternas svar i sin helhet:

 

Sjö- och vattenlanskapet

För Moderaterna är rent vatten och levande hav en prioriterad fråga. Vattendirektivet har varit ett viktigt verktyg för att säkerställa god vattenkvalitet inom EU sedan det infördes i början av 2000-talet. Samtidigt är det viktigt att direktivet inte slår undan förutsättningarna för den svenska vattenkraften, utbyggnaden av hållbara samhällen eller det svenska kulturarvet. Moderaterna är därför beredda att öppna upp vattendirektivet om vi ser att detta inte kan garanteras.

SHF kommentar: Moderaterna lyfter perspektivet och ser vad direktiv har gjort för nytta i hela EU. De anser även att vattenkraften i Sverige är viktig, liksom kulturarvet och hållbara samhällens utveckling, varför de är kan tänka sig ”öppna upp vattendirektivet”. SHF tolkar det som att de liksom andra partier är positiva till pausen av den nationella planen och deltar i denna för att flera intressen ska kunna vägas samman.

Skogslandskapet

Skogen är en av våra viktigaste resurser och skapar jobb och tillväxt i hela landet. Vårt lands välstånd bygger till stor del på att svenska skogsägare har kunnat bruka sin skog på ett hållbart sätt i generationer. Det är värden Moderaterna vill slå vakt om. 

Skogens produkter ersätter det fossila, och skogsbruket skapar jobb och tillväxt i hela landet. Politiken ska stödja den utvecklingen, inte undergräva den.

Moderaterna tycker att skogspolitiken ska skötas på nationell nivå, och är därför starkt kritiska till flera av de EU-förslag som hotat den svenska skogsbrukarkulturen. 

Vi tror i stället att skogs- och jordbrukare själva vet bäst hur deras mark kan brukas på ett ansvarsfullt och hållbart sätt. Vi kommer fortsätta att aktivt driva dessa frågor tillsammans med likasinnade, inte minst våra finska kollegor.

SHF kommentar: Moderaterna anser att det är viktigt att skogsägarna i Sverige ska kunna fortsätta bruka sin skog. De ser också att skogen bidrar till klimatomställnigen men att den svenska skogsbrukarkulturen är hotad av flera EU-förslag, därför vill de att skogspolitiken ska föras på nationell nivå. SHF noterar att de använder just ordet skogsbrukarkultur, vilket vi håller med om att Sverige har. SHF menar dock att det inte handlar om ett sätt att bruka skogen, utan flera. Det finns en variation över landet men också en utveckling över tid, vilket har präglat skogen lokalt. SHF skulle gärna se att detta lyfts i debatten.

Odlingslandskapet

För Moderaterna är det viktigt med en levande landsbygd i hela Sverige. Därför är det centralt att det fortsatt finns förutsättningar för att bo och verka på landsbygden. Det kan vi bland annat säkerställa med EU:s jordbruks- och landsbygdsutvecklingsprogram.
 
För Moderaterna är det viktigt att ideella organisationer har möjlighet att ta del av statliga och EU-finansierade medel för arbetet med förvaltning av kulturmiljöer och landskapsvård.

SHF kommentar: Moderaterna anser att EU:s jordbruks- och landsbygdsutvecklingsprogram är en del i att säkerställa förutsättningar för en levande landsbygd i Sverige. De tycker även att det är viktigt att ideella organisationer har möjlighet att söka både EU-medel och statliga medel för arbetet med förvaltningen av kulturmilö- och landskapsvård. SHF noterar att Moderaterna inte in på hur fördelningen ska vara mellan EU-medel och nationella anslag går .

Bebyggda landskap

Moderaterna tror att samhällsutvecklingen måste ske i samförstånd med den lokala befolkningen, annars riskerar vi att tappa förtroendet för politiken.

SHF kommentar: Moderaternas svar är kort, där de säger att samförstånd är viktigt mellan det offentliga och lokalbefolkningen, så att demokratin upprätthålls. SHF skulle uppskattat om de gått in på hur de anser att detta ska ske eller om hänsyn behöver tas till områdets karaktär. De kommenterar heller inte någon av de viktiga konventioner som Sverige har ratificerat.