Läroplanen och hembygdsrörelsen


Obs! Hösten 2022 presenterade Skolverket nya läroplaner (Lgr22). Informationen på denna sida kommer att uppdateras. Mycket av innehållet är oförändrat eller relativt likt, så under tiden kan du fortfarande ha hjälp av nedanstående information. 
 

Nedan presenteras ett urval av punkter i Läroplanen för grundskolan (Lgr11) där det kan finnas intressanta knutpunkter mellan hembygdsrörelsen och skolan. Utrymme för samarbete känns naturligt i flera av de samhällsorienterande ämnena, men även i ämnen som naturvetenskap, teknik och bild finns det stora möjligheter att samarbeta för att ge skolungdomar en rolig och lärorik upplevelse i hembygdsrörelsen. 

Detta är endast ett urval av de centrala innehåll i kursplanerna för olika ämnen i grundskolan, hela läroplanen med kompletta listor över centrala innehåll i vardera ämne finns på Skolverkets hemsida. Flera av våra medlemsföreningar har samarbetat med skolan, på sidan Inspiration kan ni läsa mer om dessa samarbeten. Ni kan också hämta inspiration från de lärarhandledningar som tagits fram om bland annat att använda landskapet skolundervisningen eller praktiska inslag i undervisningen om stenåldern. 


Samhällsorienterande ämnen i årskurs 1-3 

  • Hemortens historia.
  • Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden. Religioner och platser för religionsutövning i närområdet.
  • Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
  • Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnålder.
  • Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
  • Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar.
  • Hur man kan värdera och bearbeta källor och information, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Samhällsvetenskap på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas.
  • Det lokala beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar.
  • Hur individer och grupper kan påverka beslut, till exempel genom att rösta i allmänna val eller skapa opinion i sociala medier.

Årskurs 7-9

  • Immigration till Sverige förr och nu.
  • Integration och segregation i samhället.
  • Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

Geografi på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • De svenska, nordiska och övriga europeiska natur- och kulturlandskapen.
  • Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning. Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala.
  • Topografiska och tematiska kartor.
  • Fältstudier för att undersöka natur- och kulturlandskap, till exempel hur marken används i närmiljön.

Årskurs 7-9

  • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras.
  • Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
  • Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor.
  • Topografiska och olika tematiska kartor.
  • Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.

Religion på mellan- och högstadiet

Åk 4-6

  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
  • Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.
  • Hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.

Åk 7-9

  • Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.

Historia på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500
  • De nordiska staternas bildande.
  • Norden och Östersjöriket Sverige, cirka 1500–1700
  • Den svenska statens framväxt och organisation.
  • Ökat utbyte och jordbrukets omvandling, cirka 1700–1850
  • Hur historia används och historiska begrepp

Årskurs 7-9

  • Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
  • Imperialism och världskrig, cirka 1800–1950
  • Framväxten av det svenska välfärdssamhället.
  • Hur historia används och historiska begrepp


Observera att varje punkt har flera mer specifika underrubriker, läs gärna mer på Skolverkets hemsida


Naturvetenskapliga ämnen i årskurs 1-3 

  • Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider.
  • Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Tyngdkraft och friktion som kan observeras vid lek och rörelse, till exempel i gungor och rutschbanor.
  • Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor.
  • Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.
  • Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.
  • Berättelser om äldre tiders naturvetenskap och om olika kulturers strävan att förstå och förklara fenomen i naturen.Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.

Biologi på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
  • Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
  • Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
  • Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
  • Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

Årskurs 7-9

  • Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
  • Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling.

Kemi på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • Vattnets egenskaper och kretslopp.
  • Några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Äldre tiders beskrivningar av materiens uppbyggnad. Kemins förändring från magi och mystik till modern vetenskap.
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.

Årskurs 7-9

  • Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.

Fysik på mellan- och högstadiet

Årskurs 4-6

  • Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
  • Tidmätning på olika sätt, från solur till atomur.
  • Mätningar och mätinstrument, till exempel klockor, måttband och vågar och hur de används i undersökningar.

Årskurs 7-9

  • Försörjning och användning av energi historiskt och i nutid samt tänkbara möjligheter och begränsningar i framtiden.
  • Hävarmar och utväxling i verktyg och redskap, till exempel i saxar, spett, block och taljor.
  • Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

Teknik

Årskurs 1-3

  • Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.
  • Några vanliga tekniska lösningar där människan härmat naturen, till exempel den kupade handen som förebild för förvaringskärl.

Årskurs 4-6

  • Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.

Årskurs 7-9

  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
  • Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser. Samspel mellan människa och teknik samt människans möjligheter att skapa tekniska lösningar som bidrar till hållbar utveckling.

Matematik

Årskurs 1-3

  • Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras.
  • Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.

Årskurs 4-6

  • Symmetri i vardagen, i konsten och i naturen samt hur symmetri kan konstrueras.
  • Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter.
  • Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.

Årskurs 7-9

  • Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal.
  • Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.
  • Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.

Bild

Årskurs 1-3

  • Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.

Årskurs 2-6

  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.

Årskurs 7-9

  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.

Musik

Årskurs 1-3

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

Årskurs 4-6

  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.

Årskurs 7-9

  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.

Slöjd

Årskurs 1-3

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
  • Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
  • Slöjdföremåls funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.

Årskurs 4-6

  • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
  • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid. Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.

Årskurs 7-9

  • Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
  • Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer. Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Hem- och konsumentkunskap

Årskurs 1-6

  • Måltidens betydelse för gemenskap.
  • Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.

Årskurs 7-9

  • Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.
  • Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.

Idrott och hälsa

Årskurs 1-3

  • Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver rumsuppfattning.
  • Lekar och rörelse i natur- och utemiljö.
  • Allemansrättens grunder.
  • Kulturella och geografiska förhållanden i närmiljön som påverkar och möjliggör valet av fysiska aktiviteter.

Årskurs 4-6

  • Att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
  • Lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.

Årskurs 7-9

  • Traditionella och moderna danser samt rörelse- och träningsprogram till musik.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten.
  • Kulturella traditioner i samband med friluftsliv och utevistelse.

Svenska och svenska som andraspråk

Årskurs 1-3

  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Språkbruk genom tiderna.
  • De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer. Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. Källkritik, hur texters avsändare påverkar innehållet.

Årskurs 4-6

  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Årskurs 7-9

  • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.

 

Förening:

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: Skånes Hembygdsförbund (2020-07-31 06:28:35) Kontakta föreningen
Ändrad av: Skånes Hembygdsförbund (2023-06-01 11:13:43) Kontakta föreningen