Kultur och fritidsnämndens ordförande Charlotta Wasteson inlägg:

Stort grattis till Albo härads hembygdsförening som fyller 90 år i år och som idag dessutom tilldelats Simrishamns kommuns Byggnadsvårdspris för 2024!

Med priset vill vi i Simrishamns kommun visa att vi uppskattar ert arbete och ert engagemang i att bevara och vårda delar av vårt byggnadsarv. Samtidigt som ni vårdar byggnaderna, vårdar ni den historia som våra byggnader bär på!

Här kommer Kultur- och fritidsnämndens prismotivering:
“Albo härads hembygdsförening äger och förvaltar flera byggnader som utgör en del av vårt gemensamma kulturarv. I Simrishamns kommun ansvarar de för Södra Mellby mölla, Sankt Olofs mölla, Krubbemölla och Brydestuan i Åkarp. Med stor varsamhet, engagemang och kunskap underhåller och renoverar föreningen byggnaderna med traditionella metoder och material. Genom olika arrangemang erbjuds besökare därtill att uppleva dessa kulturmiljöer, som på olika sätt levandegörs av föreningen. Albo härads hembygdsförening arbetar även aktivt med att sprida kunskap om byggnadsvård.”

Albo härads hembygdsförening

Skapad av: Eva Klarberg (2024-05-01 19:27:17) Kontakta föreningen