Varmt välkomna till en ny säsong med hembygdsföreningen! Vi har ett digert program som vi redan börjat avverka.

Vi öppnade hembygdsgården med en traditionsenlig vårstädning där en liten skara medlemmar iordningsställde hus och trädgård inför säsongen. I slutet av april justerade vi, tillsammans med Borensbergs pastorat, de gravstenar vi kommit överens om att sköta. De omplacerades på den västra slänten i anslutning till kyrkogården för att kunna ses tydligare och för att underlätta skötseln av dem.

Den 4 maj höll vi årsmöte i Prästgården med bra uppslutning. Det serverades kaffe och kakfat. Ann Sofie Johansson höll ett mycket intressant föredrag om östgötska dialekten - eller som man vill säga efter hennes föredrag: ursvenskan! Intressanta fakta och goda skratt. Prästgården är nu öppen på söndagar för den som är nyfiken på huset eller vill veta mer om historien. En varm kväll höll vi fågelskådning tillsammans med den kunniga Ann Törngren.

I slutet av maj var det park- och trädgårdsvandring på Ulvåsa slott som var mycket uppskattat av det 40-tal besökare som kom. Carl von Essen höll ett fakta-rikt, intressant och generöst föredrag om naturen kring slottet, men även om huset självt. Fantastiskt väder och en fin vandring i park och trädgård.

Nu välkomnar vi alla till vårt midsommarfirande!

Ask-Ekebyborna Hembygdsförening

Skapad av: Marina Krig (2024-06-09 19:28:44) Kontakta föreningen