Våren 2022 fick föreningen ett föreläggande om att avloppssystemet var föråldrat och behövde förnyas omedelbart. Vi fick dispens till 2023 för genomförandet och förra hösten gjordes en utvärdering av olika alternativ. Vi beslutade att investera i ett eget biologiskt reningsverk och det blev Alnarp Cleanwater som fick uppdraget att färdigställa detta. Arbetet genomfördes under värsta tänkbara förhållanden med ihållande regn varje dag men i maj 2023 var anläggningen klar och i full drift. Allt sedan dess har systemet fungerat klanderfritt och vi kan glädja oss åt att vi har ett mycket hållbart reningssystem som dessutom endast kostar oss totalt mindre än 4 000 kr i årlig driftskostnad.

Bjäre Härads Hembygdsförening är numera ambassadör för Alnarp Cleanwater, vilket betyder att personer som besöker hembygdsparken är välkomna att titta närmre på vårt bioreningsverk och få information av oss om hur dess funktion. I gengäld får föreningen provision på nysålda bioanläggningar. Dock är det viktigt att säljaren på Alnarp Cleanwater får veta att det är Bjäre Härads Hembygdsförening som initierat kontakten för att få ta del av provisionen.

Är du intresserad av vår nya bioanläggning? Välkommen i så fall till hembygdsparken och prata gärna med Kenneth Lennartsson, Bygg och Fastighetsansvarig, tel. 070- 588 52 75.

Klicka HÄR för att se en film från Alnarp Cleanwater där Kenneth berättar mer om bioanläggningen i Bjäre Härads Hembygdspark.

HÄR visas även en film med Ingrid Thuresson där hon berättar om Bjäre Härads Hembygdspark och vad som händer i parken.

Bjäre Härads Hembygdsförening

Skapad av: Betina Kruse (2023-08-31 12:36:49) Kontakta föreningen