Anna Maria Andersson från By socken i södra Dalarna var skribent under tidigt 1900-tal, vars berättelser nu har sammanställts i en bok av Maria Lee, som också berättar om Anna Marias alltför korta liv på gården Lönnmora norr om Horndal.

Anna Marias berättelser publicerades i Såningsmannen och Avesta-Posten/Södra Dalarnes Tidning. I den nya skriften, utgiven i samarbetete med Maria Lee och By sockengille, lär vi känna Anna genom allt från barnlekar till besök på Serafimerlasarettet, En fotvandring genom by och Fältmanövern i Hedemora 1897. En förteckning över det hon skrev finns längst bak i skriften.
”Flickorna borde klä sig i karlbyxor, eftersom olikhet i benklädnaden bestämde betalningen”. (Anna A-n, 1908.)
Boken kostar 200 kr och kan beställas via By sockengille, e-post [email protected]

By Sockengille

Skapad av: Annika Borg (2024-05-19 14:15:43) Kontakta föreningen