Den 26 maj genomfördes en Gökotta tillsammans med MOF i Väsby Hage. Vi startade kl 7.00, tidigt för oss hembygdare men ovanligt sent för MOF som är vana att vara uppe i ottan. Här har jag klippt ur Christian Lagviks rapport:

"Redan på parkeringen hälsade signaturarten oss välkomna, när göken gol på avstånd. Turen tog oss ut över ängarna och marken levde verkligen upp denna ändå svala försommarmorgon. En av deltagarna hade med sig myggspray, och det var tur eftersom det var fullt av fågelmat som surrade omkring oss. Till morgonens rara arter kunde vi förutom gök räkna till ett drygt 30-tal ytterligare. Många sångare som svarthätta, lövsångare, trädgårdssångare och ärtsångare. Trädpiplärkan bjöd på klassisk start-motor-sång med sin karaktäristiska spelflykt där den dalade ned från höga ekar. Gulsparven räknade på i backen, göktytan tytade vid tillfällen och flera hackspettar av olika art kunde höras. Fika avnjöts på sedvanlig plats, en stor stock som gav vila och god solvinkel. Morgonen hade dominerats av moln, men just som kaffetermosen åkte fram gjorde solen samma sak. Det blev en härlig morgon med trevligt umgänge, mycket fågel men också natur och samtal om de näpna blommor som vi stötte på under färden. Den kanske märkligaste växten för morgonen är den al som i hagen valt att inta formen av en ek för att smälta in. Det är ett klassiskt samtalsämne för morgonen, och alla deltagare tog sig extra tid att stanna en stund och förundras. Det blev sammantaget en fin morgon tillsammans, och vi pratade redan om kommande års exkursion och att vi gärna ville ses igen just denna tid."

Vi tackar Christian fören verkligt fin guidning bland all fågelsång och Runo Nilsson för de fina bilderna

Ekerö-Munsö Hembygdsförening

Skapad av: Yvonne Johansson (2024-06-04 21:28:30) Kontakta föreningen