Många människor färdades till Bäckaslätt för att fira midsommar med oss i Grimetons hembygdsförening. De som kom med bil fick parkera på grannfastighetens åker som snabbt fylldes. Ett gäng åkte lövad balvagn efter traktor, det fläktade säkert skönt i värmen. Några kom cyklandes och andra tog apostlahästarna. Det var en riktig familjefest med ett brett åldersspektrum från riktigt små barn till äldre kvinnor och män som alla njöt av midsommarstämningen, var och en på sitt sätt. Barnen hade spring i benen och var sugna på att klä stången och att få dansa, några äldre hade medhavda stolar och placerade sig runt gräsmattan för att njuta av musiken och beskåda alla glada dansare. Många passade på att ha en liten picknick på gräsmattan. När klockan slagit två på eftermiddagen var det dags för barn och vuxna att gemensamt klä stången. Därefter bar några handfasta karlar den vackert lövade och blomstersmyckade stången, till spelmansmusik från Per-Erik Olsson med musiker, och reste den mot flaggstången. Så var det äntligen att dags att tråda dansen runt midsommarstången, det var en härlig syn med en gräsmatta proppfull av dansande barn och vuxna. Vi är mycket glada att så många ville fira med oss och riktar ett stort till alla som hjälpte till. Välkomna åter nästa midsommar!

Grimetons Hembygdsförening

Skapad av: Kristin Karlsson (2024-06-22 23:27:05) Kontakta föreningen