Tid: Onsdagen den 19 april kl. 19:00

Plats: HSK:s klubbstuga, Lundåsvallen, Häverödal

"Man kan undra vad Roslagen har gemensamt med Manndalen / Kjerringdalen ovanför Polcirkeln, nästan 150 mil norrut. Förutom historiska likheter med småbruk och fiske finns det rent genetiskt ett mycket nära släktskap. Mellan våra får! Både våra Roslagsfår och de ’vill-sauer’ som min vän Tor Nilsen och andra driver med i Kjerringdalen härstammar i rakt nedstigande led från de får som vikingarna höll för tusen år sedan. När jag skickade foton av Roslagsfår i Kåtorp till Tor så trodde han först att det var några av hans egna i Kjerringdalen.

Efter tre besök där med många samtal och upplevelser med vänner i bygden, känner jag att vi också har många likheter i läggning och mentalitet. Manndalen har historiskt varit undertryckt av överheten i fylket (länet) och staten. Folk har varit självförsörjande – fattiga men fria i tanken. Nu är samhället modernt, men traditioner och hantverk lever vidare. Det lär fortfarande finnas människor i trakten som har förmåga att stämma blod …"

En spännande reser följer så VARMT VÄLKOMMEN att lyssna till den mycket intressanta fortsättningen.

Häverö-Edebo Hembygdsförening

Skapad av: Ingegerd Elgenmark (2023-03-12 11:54:20) Kontakta föreningen