Årsmötet lockade 77 personer och inleddes med en tyst minut för de tidigare i år bortgågna revisor Curth  Jacobsson och hedersledamoten Leif Dufwa samt den nyligen avlidna kulturhistoriska nestorn och profilen Göran Gelotte.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar ledda av Örjan Urve så fick vi lyssna till den nya chefen för Torekällbergets friluftsmuseum Viveka Andersson som positivt och tydligt presenterade sig och sitt engagemang för Torekällberget. Därefter tog stadsantikvarie Emma Tibblin oss med på en resa genom stadens arkitektoniska årsringar. Hon uttryckte också sin glädje att kakelugnen i den på Torekällberget flyttade och renoverade Holmbergska villan nu återuppbyggts och kan beskådas vid invigningen den 13 juni där bland annat kulturhistoriska föreningen medverkar.

Kulturhistoriska föreningen i Södertälje

Skapad av: Per Sörås (2024-05-19 22:58:46) Kontakta föreningen