Söndagen den 30 juni mellan 10.00 och 14.00 har Hembygdsföreningen slåtter vid Björnön. Vi kommer att slå ängarna med lie, räfsa och hässja höet.

Under dagen kommer Åke Björn, riksspelman Klasse Olsson och kompani spela nyckelharpa.

Samtidigt inbjuder vi alla som vill lära sig att slå med lie till instruktioner av Fredrik Björkegren som är en mästare med lien. Han är också mycket kunnig i ängs och fodermarker dess växter och betydelse för biologisk mångfald. Vi tränar Slåtterteknik för att få in rätta schvungen i kroppen. Ni som redan behärskar lien är välkomna att hjälpa till. Vill man inte slå med lie kan man räfsa, hässja eller titta på. Det finns liar och räfsor till låns. Alla är varmt Välkomna!

Ta med matsäck och filt eller stol och kom så har vi ett riktigt slåttergille med roligt arbete och trevlig samvaro.

Malexanders Hembygdsförening

Skapad av: Johan Wahlqvist (2024-06-11 07:33:20) Kontakta föreningen