Välkommen in i foajén till gamla IOGT, vid Heakrogen, mellan kl 11 och 14 på Mockfjärdsdagen den 1 juni. Där finns Anna Zeniou Garneij från Dalarnas Folkrörelsearkiv. Hon spelar in det du berättar och det blir bevarat åt eftervärlden. Stora som små historier är välkomna!

Anna berättar mer nedan.

Mitt namn är Anna Zeniou Garneij och jag är född och uppväxt på Ersholn, dotter till Lakis och Lisa Zeniou.

Trots att jag flyttade från byn för över 20 år sen så ligger Mockfjärd alltid närmast hjärtat. Jag minns t.ex. hur vi cyklade överallt, när vi badade i pölarna, köpte glass i kiosken, handlade på Olles livs, pappas grillspett på Mockfjärdsdagen eller hur vi såg lågorna från köksfönstret färga himlen orange när Boro brann. Men hur jag minns min hembygd kan däremot skilja sig från dina minnen.

Vår lokalhistoria finns inte bara i sparade dokument eller bilder, den finns även i våra berättelser. Genom att berätta dina upplevelser och minnen kan vi bevara en del av historien av vår bygd som annars skulle gå förlorad. Ni som har bott här i hela livet, ni som har flyttat hit, flyttat tillbaka eller bara är på besök. Allas minnen är viktiga!

Under Mockfjärdsdagen kommer jag att ge dig möjligheten att berätta om ditt Mockfjärd för mig. Samtalen kommer att spelas in och bevaras för kommande generationer. Så vår bygds historia lever vidare genom våra röster!

Inspelningarna är ett samarbete mellan Dalarnas Folkrörelsearkiv och Mockfjärds Hembygdsförening.

Mockfjärds Hembygdsförening

Skapad av: Peter Lindholm (2024-05-25 12:02:57) Kontakta föreningen