Under Mikael Lindahls kunniga och engagerade ledning mötte ett antal intresserade upp i det hotande regnvädret. Tyvärr hade man fått besked att det var strängt förbjudet att gå på järnvägen til hamnen så det fick bli en liten omplanering.

På stationen Åtorp fick vi höra historien om hur Munkedals bruk skeppade ut sina produkter, först med hästtransport till Saltkällan, senare med ånglokomotivet Stuten och slutligen via smalspårig järnväg och på egen köl från hamnen på Skree. Från början hette järnvägen Munkedal-Kviström-Skree järnväg men det ändrades så småningom till Munkedals Järnväg.

Vi fick också höra om Åtorps historia, Sohlbergsbolagen och de krögare som haft herrgården.

Därefter blev det färd med egna bilar till Munkedal Hamn där Mikael berättade om hamnens tillkomst och användning. Berättelserna kryddades med anekdoter från deltagarna.

Klicka på bilderna för att läsa bildtexterna

Munkedals Hembygdsförening

Skapad av: Lennart Sennung (2024-05-31 12:12:55) Kontakta föreningen