Solen stod högt på himlen, när midsommaren skulle firas på Kälktorpet. Och det blev ett festligt och fartfyllt firande, när väl majstången med gemensamma krafter hade kunnat kläs och slutligen stod på plats på tunet.
Många hade mött upp för att fira med danslekar kring majstången, och flera kom tidigt för att också kunna bidra med egna blommor när stången skulle kläs.
Gun Waernhoff ledde sången och danslekarna tillsammans med Anki Sandberg som vant hanterade dragspelets tangenter. Gun Waernhoff bidrog till musicerandet med sin kornett, när Värmlandsvisan inledde firandet efter att majstången rests.
Små grodorna, räven som raskade över gräset och morsgrisar syntes och hördes i dansens virvlar, innan den sedvanliga Raketen sköts upp i rymden av ivriga små och stora händer.
Midsommardans på Kälktorpet är populärt. Inte bara barn och vuxna från närliggande trakter fikade på gräsmattorna. Ett sällskap på sex personer kom ända från Lidköping för att ta del av det värmländska firandet och sade att de stortrivdes och gärna kom tillbaka.

Östra Fågelviks Hembygdsförening

Skapad av: Linus Persson (2024-06-23 21:24:26) Kontakta föreningen