Vi utser årligen Årets hembygdsbok i länet, som sedan nomineras till Sveriges hembygdsförbunds utmärkelse Årets hembygdsbok. Årets hembygdsbok i Uppsala län är Örsundaåns dalgång under 6000 år. Ett skyltsystem i bokform sammanställt av Monica Andreasson. Den är utgiven av Lagunda hembygdsförening, en mycket aktiv förening som bl.a. bedriver verksamhet vid friluftsmuseet Kvekgården.

Boken är en på många sätt nyskapande dokumentation av det skyltsystem där Lagundabygdens historia berättas på 23 historiska platser runt om i Lagundabygden. Genom att sammanföra skyltsystemet i bokform har möjligheten skapats för att det ska kunna användas både som rekreationsläsning och som historiebok och kurslitteratur i studiecirklar om Sveriges historia ur ett lokalhistoriskt perspektiv. Texterna utgår från en vetenskaplig grund och är formulerade på ett klart och pedagogiskt sätt. I boken finns dessutom såväl kartmaterial som bilder på de platser där skyltarna är uppsatta, något som skapar en lust att både besöka och att upptäcka de fysiska platserna som finns omnämnda.  Bokens mångsidighet i kombination med den tydliga kopplingen till fysiska platser är innovativ, och den utgör ett inspirerande exempel på hur en hembygdsförening kan sammanföra och samarbeta med många olika aktörer för att ta fram och sprida kunskap om ett viktigt lokalt kulturarv.

Örsundaåns dalgång under 6000 år

Upplands fornminnesförening och hembygdsförbund