Lördagen den 15 juni samlades 20 medlemmar för få en guidad visning av Grimmestorps herrgård. Den första delen av detta besök gällde den 1700-talsinspirerade trädgården. Ägaren Anne Filipsson visade de tidigare gjorda rabatter som hade utvecklats till en flora av växter som är planerade och planterade med inriktning på gamla blommor och växter som har funnits i dessa trakter. Det var även ett antal rabatter som var under utveckling där alla växter ännu inte hade kommit igång i sin fullständiga utveckling. Hon berättade och beskrev de olika växter som i vissa fall var i full blom medan andra inte hade kommit så långt.

Nästa del i detta besök var att beskåda huvudbyggnaden inifrån. En kunnig och engagerad guide berättade om herrgårdens historia, interiören och dess ägare. Ett antal rum hade återställts till tidigare utförande och i vissa fall hade man hittat tidigare vägg och takbeklädnad. Största delen av byggnaden var i sitt tidigare ursprung, men en mindre del hade familjen Filipsson för eget boende och där var det en mer modern inriktning.

Besöket avslutades med kaffe och nygräddade våfflor med grädde och sylt som fick åtnjutas inomhus, då det lagom till denna aktivitet hade börjat regna.

Grimmestorp

Utvängstorp Hembygdsförening