Efter 134 år skall nu Sörby skola säljas. Mäklaruppgifter hittar ni här: Sörby skola till salu

1889-90 byggdes Sörby skola. På 1920-talet byggdes huset ut med bland annat en ny slöjdsal  På 1960-talet blev elevunderlaget allt mindre och skolan lades ner 1967.

Därefter användes skolbyggnaden i flera år som samlingslokal för det lokala föreningslivet. 1982 började taket läcka och fastighetskontoret och kommunstyrelsen föreslog att skolan skulle rivas. Föreningarna protesterade och det slutade med att en grupp frivilliga åtog sig att renovera huset och byta ut taket och de lade ner tusentals arbetstimmar under åren 1983-85.

Men kommunen ville inte i längden ha ansvaret för skolhuset och den 1 juli 1997 fick Föreningsalliansen Sörby skola överta fastigheten från Fagersta kommun. Alliansen bestod då av Engelsbergsbygdens intresseförening, Västervåla hembygdsförening, Västervåla pensionärsförening, Logen 236 Stjärnan av IOGT-NTO, samt Västervåla gymnastikförening. Den tidigare lärarbostaden hyrdes ut som privatbostad.

Efterhand lades flera av flera av medlemsföreningarna ner och allt färre använde samlingssalen. På senare år har den gamla lärarbostaden hyrts ut som målarateljé och resten av lokalerna har varit sporadiskt uthyrda. Intäkterna har täckt driftskostnaderna.

Våren 2024 beslöt de tre återstående medlemsföreningarna och Föreningsalliansen att Sörby skola skall säljas och den bjudsd nu ut till försäljning.

Mer bilder från Sörby skola hittar du här: Bilder från Sörby skola

Sörby skola 1905