De här två unga männen och barndomsvännerna heter Rickard och Axel. Bilden är tagen mellan 1902 och 1906 av Ada Lundeqvist i hennes fotoateljé i Norberg. De är visserligen frikallade båda två, men försvarsviljan är det inget fel på. De poserar stolt i frivilliga skarpskyttekårens uniformsmössa.
Två vanliga unga män, men också ovanliga. Båda är dövstumma och har utbildats till snickare vid dövstumskolan Manilla på Djurgården i Stockholm.
Rickard är född i Västervåla 11 september 1882, son till skepparen Johan Teodor Nyström och Maria Holstensson i Skommarbo/Sörby. Han flyttar 1907 till Stockholm där han blir byggnadssnickare.
Axel är född i Bastmora 29 december 1880 och uppvuxen i Meling, son till hyttarbetaren Johan Lindberg och Carolina Johansson, född i Djupnäs. Axel blir modellsnickare vid Fagersta bruk där han blir kvar hela sitt yrkesverksamma liv.
Axel gifter sig 1906 med Hilma Theresia Roos från Hallstahammar. Hon är också dövstum och tillsammans får de fem barn. Rickard gifter sig också med en dövstum flicka 1909, Erika Katarina Lundkvist från Barksta i Odensvi. De har alla fyra gått på Manillaskolan samtidigt  och förutom att lära sig teckenspråk fått en yrkesutbildning.

Två unga män

Västervåla Hembygdsförening